پر كردن دندان چگونه است

اين وبلاگ سعي داره با معرفي برندهاي برتر دندانپزشكي و شركت وارد ككننده مواد دندانپزشكي و ارائه خدمات با ارز دولتي رو معرفي كنه

پر كردن دندان چگونه است

مراحل پر كردن دندان: دندان ها چگونه پر مي‌شوند؟طبق آمار مركز كنترل بيماري‌هاي آمريكا، از هر 10 بزرگسال، 9 نفر داراي درجاتي از پوسيدگي دندان‌ هستند. اين آمار در كشور ما نيز احتمالا به همين صورت و حتي بيشتر است. بنابراين با اين آمار، مي‌توان فهميد كه چرا بيشترين مراجعه بيماران به مراكز دندانپزشكي به خاطر پوسيدگي دندان و مسائل مرتبط با آن‌ها است. مشكل پوسيدگي دندان را در اغلب موارد با حذف بافت پوسيده و با كمك متخصص ترميمي و زيبايي دندان و با استفاده از مواد پر كننده برطرف مي‌كنند. اين مقاله را بخوانيد تا با تمام مراحل پر كردن دندان آشنا شويد تا ديد بهتري نسبت به اين پروسه داشته باشيد.


پر كردن دندان چيست؟به برداشته شدن پوسيدگي دندان، تميز كردن جاي پوسيدگي و پر كردن آن با كمك مواد پر كننده‌اي نظير آمالگام، كامپوزيت و … پر كردن دندان يا (Cavity fillings) يا (dental fillings) گفته مي‌شود. اين پروسه از رايج‌ترين و پرتقاضاترين خدمات دندانپزشكي در سراسر جهان و بالاخص در كشور ما است كه معمولا توسط دندانپزشك عمومي يا دندانپزشك متخصص ترميمي خوب انجام داده مي‌شود. اين پروسه درماني برخلاف درمان‌هاي زيبايي همچون بليچينگ دندان، كامپوزيت ونير، لمينت دندان و روكش‌هاي دنداني كه براي طراحي يا اصلاح طرح لبخند بكار مي‌روند بيشتر جنبه ترميمي و پيشگيري از ايجاد مشكلات احتمالي در آينده دارد.


مراحل پر كردن دندانچه زماني بايد دندان‌ها را پر كرد؟هر زماني كه يك يا تعدادي از دندان‌هاي شما دچار درجاتي از پوسيدگي شده باشد مي‌توانيد براي برداشتن پوسيدگي و پر كردن دندان يا دندان‌هاي خود به يك دندانپزشك مراجعه كنيد. در واقع علت اصلي پر كردن دندان جلوگيري از گسترش آسيب به دندان و يا حتي ممانعت از نكروز يا مرگ تدريجي پالپ دندان ( عصب و عروق دندان ) است.


قبل از پر كردن دندانقبل از پر كردن دندانپوسيدگي دندان چيست و چه زماني رخ مي‌دهد؟پوسيدگي به از بين رفتن ميناي دندان و لايه‌هاي عميق‌تر دندان اشاره دارد. مينا از مواد معدني تشكيل شده است و بسيار مقاوم است اما به مرور زمان و با اهمال در رعايت بهداشت دهان و دندان تخريب مي‌شود. اسيد توليد شده از مصرف قند و نشاسته توسط باكتري‌ها در داخل دهان، باعث از بين رفتن مينا و ايجاد پوسيدگي بيشتر دندان مي‌شود. قبل از پر كردن دندان ها ابتدا محل پوسيدگي با معاينه كلينيكي و بررسي راديوگرافي به دقت تشخيص داده مي‌شود.


مراحل پر كردن: در هر مرحله از پر كردن دندان ها  چه اتفاقي مي‌افتد؟همانطور كه خوانديد پر كردن دندان يك روش ساده دندانپزشكي است كه براي ترميم پوسيدگي دندان و پر كردن حفرات دنداني استفاده مي‌شود. اين پروسه به لطف استفاده از بي‌حسي موضعي نسبتاً بدون درد بوده و نسبت به ساير درمان‌هاي نسبتا شايع دندانپزشكي مانند روكش دندان، روت كانال تراپي يا درمان ريشه دندان، جراحي دندان، ايمپلنت دندان و …. نياز به زمان كمتري دارد.


اطلاع داشتن از مراحل اين پروسه و آنچه كه طي پر كردن دندان رخ مي‌دهد مي‌تواند برخي از اضطراب‌هايي كه بيماران قبل از مراجعه به دندانپزشك احساس مي‌كنند را كاهش دهد. به همين دليل دنبال كردن توضيحات و مراحل پر كردن دندان كه در ادامه آمده است مي‌تواند مفيد باشد.
مرحله اول: مشخص كردن محل دقيق پوسيدگي دنداندر قدم نخست دندانپزشك دندان‌هاي پوسيده شده شما را بررسي مي‌كند. اگر بيش از يك دندان پوسيده در يك طرف دهان شما وجود داشته باشد، او مي‌تواند با رضايت شما آنها را در يك جلسه ترميم كند. طي اين جلسه، دندانپزشك به شما اطلاعاتي درباره تعداد دندان‌هاي پوسيده و همچنين درجه و عمق پوسيدگي مي‌دهد. سپس بسته به ميزان پوسيدگي دندان، دندانپزشك‌تان از مواد پر كننده خاصي براي ترميم دندان دچار پوسيدگي استفاده مي‌كند.

نكته مهم:
اگر ميزان پوسيدگي دندان مشخص نباشد، دندانپزشك ممكن است با كمك تصاوير راديوگرافي يا ساير روش‌هاي ديگر، عمق پوسيدگي را به طور دقيق مشاهده كرده و ميزان نياز به مواد جهت پر كردن دندان را تخمين ميزند.


مرحله دوم: بيحس كردن دنداني كه دچار پوسيدگي شده استدندانپزشك كار ترميم دندان را با بيحس كردن دندان و بافت لثه اطراف آن شروع مي‌كند. اين بي‌حسي تا حد زيادي تضيمن مي‌كند كه فرآيند انجام شده براي شما بدون درد است. و از آنجا كه بسياري از بيماران و مراجعان از سوزن و تزريق بيحس كننده هراس دارند، معمولاً دندانپزشكان ابتدا بيحسي را با يك ژل حاوي مواد بي‌حس‌كننده آغاز مي‌كنند. بعد از ژل، آن‌ها مي‌توانند اقدام به تزريق بي‌حسي كنند.


مرحله سوم: پوشاندن اطراف دندانتا بي‌حسي اعمال شود و تاثيراتش شروع شود، دندانپزشك، دنداني كه قرار است از پوسيدگي خالي شده و با پر كننده ترميم شود را با كمك يك كاور از ساير دندان‌ها و بخش‌هاي داخلي دهان جدا مي‌كند. اين كاور رابردم نام دارد و به گذاشتن آن Rubber dam placement مي‌گويند.


مرحله چهارم: برداشتن پوسيدگيبا استفاده از يك هندپيس پر سرعت كه توربين دندانپزشكي ناميده مي‌شود، دندانپزشك ساختار دندان پوسيده و آسيب ديده را از تراش داده و حذف مي‌كند. در طي اين فرايند، دستيار دندانپزشك از ابزار ديگري براي ساكشن يا مكش مايع و بقاياي پوسيدگي استفاده مي‌كند. سپس از يك هندپيس با سرعت آهسته‌تر براي برداشت و حذف كامل پوسيدگي كمك گرفته مي‌شود.


مرحله پنجم: تميز و آماده كردن دندان براي قرار دادن مواد پر كنندهدر اين مرحله دندان آماده است تا مواد پر كننده را درون خود جاي دهد. نحوه پر كردن دندان بسته به نوع ماده پر كننده متفاوت است. و هر ماده‌اي با تكنيك‌هاي خاصي جهت ترميم دندان بكار گرفته مي‌شود.

براي مثال اگر ماده پر كننده دندان آمالگام باشد، پودر آمالگام بايد به سرعت با جيوه مخلوط شود و سپس اعمال شود. براي پر كردن حفره به جاي مانده از برداشت پوسيدگي با كمك كامپوزيت دندان نيز ابتدا ژلي اسيدي به مدت چند ثانيه بر روي دندان قرار داده شده و سپس شسته مي‌شود و نهايتا براي برقراري اتصالي مستحكم بين كامپوزيت و دندان از ماده باندينگ كه قوامي مايع دارد بر روي تمام ديواره‌هاي حفره استفاده مي‌شود. پس از اتمام اين فرآيند، دندانپزشك كامپوزيت را به صورت لايه لايه و با حجم كم بر روي دندان قرار مي‌دهد و هر لايه را جداگانه با كمك دستگاهي خاص كه طيف مشخصي از نور را ساطع مي‌كند، نور مي‌دهد تا كاملا سفت و سخت شود. اين پروسه تا زمان پر شده كامل حفره ادامه مي‌يابد.


مرحله ششم: پاليش كردن مواد پر كنندهدر اين مرحله دندانپزشك ماده پر كننده كه اكنون سفت شده است را پاليش مي‌كند تا هيچ لبه تيز و اضافي نداشته باشد. وجود لبه‌هاي اضافي يا فرو رفتگي و برجستگي‌هاي غير طبيعي باعث وارد شدن آسيب به دندان‌ها و بافت‌هاي نرم دهاني و همچنين خود موادي مي‌شود كه براي پر كردن دندان استفاده مي‌شود. بنابراين بايد تا آنجا كه ممكن است پر كننده داراي سطحي صيقلي و پاليش شده باشد.


مرحله هفتم: بررسي بايت و  آناتومي دهان و دندانقبل از اينكه مراحل پر كردن دندان به اتمام برسد يك دندانپزشك ترميمي خوب با دقت دندان پر شده را بررسي كرده تا مطمئن شود كاملا ظاهري طبيعي دارد و از لحاظ آناتوميكي دچار تغيير نشده باشد. سپس نحوه روي هم آمدن دندان‌ها يا اكلوژن دنداني به كمك كاغذهايي خاص با ضخامت معين كه كاغذ آرتيكولاتور ناميده مي‌شوند، چك مي‌گردند تا اطمينان حاصل شود كه ماده پركننده هيچ تداخلي در بايت ايجاد نكرده باشد.

چگونه از دندان پر شده مراقبت كنيم؟پس از پر كردن دندان، دندانپزشك از شما خواهد خواست تا حدوداً يك ساعت از خوردن هر چيزي خودداري كنيد. اگر تشنه هستيد، مي توانيد بعد از فرآيند، آب آشاميدني بنوشيد.


نوشيدني‌هاي رنگي يا داراي رنگِ خوراكي ممكن است باعث لكه‌دار شدن يا رنگ‌پذيري مواد پر كننده دندان شما شوند، بنابراين توصيه مي‌شود تا چند ساعت بعد از درمان، آن‌ها را ننوشيد. براي اطمينان از حفظ كيفيت مواد پر كننده و مراقبت از آن‌ها اقدامات زير را انجام دهيد:
دندان‌هاي خود را به شكل منظم و روزانه مسواك و نخ بزنيدمصرف قند، شكر و هر نوع مواد شيرين را كنترل كنيداز خوردن غذاهاي سخت و سفت پرهيز كنيدبا رعايت نكات مربوط به بهداشت دهان و دندان، سلامتي دندان‌هاي طبيعي و دندان پرشده خود را حفظ كنيد

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.