ايمپلنت جديد دندان ها

اين وبلاگ سعي داره با معرفي برندهاي برتر دندانپزشكي و شركت وارد ككننده مواد دندانپزشكي و ارائه خدمات با ارز دولتي رو معرفي كنه

ايمپلنت جديد دندان ها

ايمپلنت دندان جايگزين ريشه هاي دندان مي شود. ايمپلنت ها يك پايه قوي براي دندان دائمي (ثابت) يا قابل جابجايي ايجاد مي كنند كه با دندان هاي طبيعي شما سازگاري دارند.ايمپلنت دندان از جنس تيتانيوم خالص است كه با بدن انسان سازگاري دارد. شكل آن به صورت ميله باريكي است كه درون استخوان فك قرار داده مي شود. گفته مي شود كه امروزه ايمپلنت دندان بهترين جايگزين براي دندانهاي از دست رفته است. نكته قابل توجه در مورد آن اين است كه اگر پس از قرار گرفتن در فك به طور صحيح از آن نگهداري شود، ماندگاري بسيار بالايي خواهد داشت.


عليرغم پيشرفت در زمينه مراقبت از دندان، ميليون ها ايراني از دندان درد رنج مي برند، كه عمدتا به علت پوسيدگي دندان، بيماري پريودنتال يا آسيب است. براي سال ها، تنها گزينه هاي درمان در دسترس افرادي كه دندان هايشان را از دست داده بودند، استفاده از پل ها و پروتزهاي دندان بود. اما امروزه، ايمپلنت دندان در دسترس هستند. در ادامه بهتر است بدانيد انواع ايمپلنت دندان كدامند؟ و از آن چه استفاده هايي مي شود؟در طول تاريخ دو نوع مختلف وجود داشته است:


 اندوستيال (endosteal) ساب‌پريوستيال (subperiosteal)ايمپلنت اندوستيال به ايمپلنتي گفته مي شود كه درون استخوان قرار مي گيرد، اما ساب‌پريوستيال ايمپلنتي است كه روي استخوان آرواره و زير بافت لثه قرار داده مي شود. امروزه ديگر از ايمپلنت هاي ساب‌پريوستيال استفاده نمي شود زيرا در مقايسه با ايمپلنت هاي اندوستيال در بلند مدت نتايج ضعيف تري داشته اند و استحكام كمتري دارند.
 
ايمپلنت براي چه كساني مناسب نيست و ناموفق خواهد بوددر صورتي كه سابقه انجام شيمي درماني يا راديوتراپي را داريد يا اينكه در حال حاضر اين درمانها را انجام مي دهيد، بايد بدانيد كه احتمال موفقيت درمان كمتري داريد.موارد خاص پزشكي مانند ابتلا به پوكي استخوان و بيماريهاي مانند آن هنوز اطميناني حاصل نشده است و تاثير آن در كاركرد  و ماندگاري آن مشخص نيست.براي انجام اين جراحي سلامت لثه فرد مراجعه كننده بسيار مهم است و علاوه بر آن بايد استخوانهاي فك قدرت و انسجام كافي براي نگهداري آن را داشته باشند.در بسياري از موارد اگر متقاضي از دخانياتي مانند سيگار استفاده كند، دندانپزشك از درمان خودداري مي كند، زيرا استفاده از اين مواد حتي سيگار باعث كاهش امكان موفقيت درمان مي شود.

در صورتي كه بخواهيد تمام دندانها را به روش كاشت دندان جايگزين كنيد، در فك بالا به شش تا هشت و در فك پايين به چهار تا شش ايمپلنت نياز خواهيد داشت.رعايت بهداشت عمومي دهان و دندان در بالا بردن عمر ايمپلنت تاثير بسياري دارد. ايمپلنتها طرح لبخند را بهبود بسياري مي بخشند.در صورت استفاده از داروهايي كه در آنها از مشتقات بيس فسفونات استفاده شده است، توصيه مي شود كه از اين درمان استفاده نكنيد. 


مراحل مراقبت و انجام ايمپلنت دندانپيش از انجام عمل بايد پوسيدگي دندان ها بررسي و رفع شود.براي قرارگيري ايمپلنت در دهان انجام حداقل يك جراحي ضروري است. در اين جراحي كه به كاشت دندان نيز شهرت دارد، ايمپلنت در استخوان فك گذاشته مي شود.در چند ماه بعد از انجام جراحي پين تيتانيومي با استخوان فك ادغام مي شود.پس از مدتي و با مطمئن بودن از ادغام مناسب ايمپلنت و استخوان دندان، متخصص معالج مي تواند از ايمپلنتها به عنوان بيس استفاده كند و پروتز دندان را بر روي آنها نصب كند.پيش از اقدام به كاشت دندان جلو حتما از متخصص معالج خود سوال كنيد كه آيا اين روش از جايگزيني دندان براي شما مناسب است يا خير؟ پيش از هر چيز اطمينان حاص كنيد كه دندانپزشك فرآيند درمان جا گذاري ايمپلنت دندان را به طور كامل طي مي كند.


متخصصي كه براي اين كار انتخاب مي كنيد، بايد از استانداردهايي پيروي كند كه هم توسط مراجع علمي و هم مراجع قانوني تاييد شده باشد.مدارك علمي و قانوني دكتر مصطفي نژاد
از دندانپزشك خود بپرسيد كه چقدر در انجام درمان ايمپلنت دندان تجربه دارد.اجزاي ايمپلنت دندانقبل از جراحي ايمپلنت دنداندندانپزشك معالج پيش از انجام هر كاري به مراجعه كننده توضيح مي دهد كه چگونه براي درمان آماده شود.تشكيل پرونده دندانپزشكي، قبل از انجام هر درماني پرسشنامه اي راجع به شرايط پزشكي خاص در اختيار شما قرار خواهد گرفت، لطفا آنرا كامل و دقيق پر كنيد و اگر مطلب مهمي وجود دارد كه در پرسشنامه نيست حتما آنرا با دندانپزشك خود در ميان بگذاريد. ميزان موفقيت آن با در نظر گرفتن و انجام دقيق همه اين مراحل درمان براي بسياري از افراد بدون خطر خاصي، بالا خواهد بود.قبل از انجام عمل نياز به معاينه لثه ها و اطمينان يافتن از سلامتي كامل آنها وجود دارد، همچنين هر گونه عفونت يا پوسيدگي در لثه و دندانهاي مجاور محل قرار گيري ايمپلنت نيز بايد به طور كامل درمان شود.

بعد از اطمينان از سلامت كامل بافتهاي دهاني ناحيه جراحي و اطراف آن نياز به تهيه يك اسكن راديوگرافي مخصوص ايمپلنت (اصطلاحا CBCT يا DVT ناميده ميشود) از محل ميباشد كه توسط مراكز راديولوژي تخصصي فك و صورت قابل تهيه است.اين اسكن معمولا به همراه يك ريپورت و CD تهيه ميشود.دندانپزشك به كمك آنها ارتفاع و ضخامت استخوان و نيز ساير موارد مهم مانند محل عبور اعصاب مهم، سينوس ها و … را بررسي ميكند و بهترين سايز و محل قرار گيري ايمپلنت دندان را مشخص ميكند.آخرين مسئله اي كه قبل از جراحي ايمپلنت دندان بايد مورد توجه قرار گيرد اينست كه در شرايط پزشكي خاص ( فشار خون بالا، سابقه سكته قلبي يا مغزي ، سابقه پيوند عضو و …) گاهي نياز به دريافت داروي خاص يا تغيير در دوز داروهاي دريافتي فعلي بيمار وجود دارد و در مواردي كه شخص به دليل بيماري زمينه اي (مثل مشكلات قلبي) تحت نظر پزشك ديگري قرار دارد نياز به مشورت با پزشك مربوطه نيز وجود دارد.


فرآيند عمل جراحي ايمپلنت دندانمدت زمان انجام عمل به تعداد و همچنين پيچيدگي شرايط عمل بستگي دارد. ممكن است چند ايمپلنت دندان در يك عمل جراحي قرار داده شود در اين حالت زمان عمل طولاني تر خواهد شد.


اين جراحي معمولا تحت بي حسي موضعي انجام ميشود در اين حالت درد كاملا در دهان شما ازبين ميرود و ميتوانيد در حين عمل بيدار بمانيد. ممكن است از يك آرام بخش استفاده كنيد تا در طول عمل اضطرابتان ازبين برود و يه شما كمك ميكند آرام باشيد.بعد از اينكه لثه كاملا بيحس شد. دندانپزشك يك برش در لثه شما زده و يك سوراخ كوچك در استخوان فكتان ايجاد ميكند و در اين سوراخ قرار داده ميشود.در شرايط خاصي ميتوان كشيدن دندان آسيب ديده و جايگزاري ايمپلنت را طي يك جلسه جراحي انجام داد كه اين روش ايمپلنت فوري يك جلسه اي ناميده ميشود و هميشه قابل انجام نيست و همانطور كه پيشتر ذكر شد در “شرايط خاصي” قابل انجام است.


اگر اين حالت قابل انجام نباشد دندانپزشك ايمپلنت چند ماه (فك بالا ٣-۶ ماه و فك پايين ٢-۴ ماه) بعد از كشيدن دندان قرار ميدهد تا استخوان فك زمان كافي براي ترميم خود داشته باشد به اين حالت “ايمپلنت تاخيري” گفته ميشود.


در موارد نادر ممكن است نياز باشد كه عمل تحت بيهوشي انجام شود كه در اينصورت عمل بايد در مراكز خاص با تجهيزات خاص براي شما انجام شود در اين صورت به طور كامل بيهوش ميشويد ودر طول عمل خواب خواهيد بود.


ايمپلنت دندان فوري و تاخيري ميتواند طي يك يا دو مرحله قرار داده شوددر روش يك مرحله اي ميله و اتصالاتي كه بين پروتز و ايمپلنت متصل ميشوند همزمان قرار داده ميشوند و بعد از پايان جراحي ضمائم آن در دهان قابل مشاهده است.در روش دو مرحله اي ابتدا ميله آن در زير لثه جايگذاري ميشود (شما آن را در دهان خود نمي بينيد) و مدتي (حدودا دو تا سه ماه) براي بهبود كامل لثه و استخوان صبر ميكنيم.بعد از گذشت زمان طي يك جراحي ديگر كه جراحي بسيار سبكتري خواهد بود اتصالات به آن متصل خواهد شد.


در هر دو شيوه پس از گذشت دو تا چهار ماه از جراحي اوليه پروتز نهايي آماده و تحويل خواهد شد. در طول اين زمان امكان ساخت انواع پروتز شامل موقت، ثابت يا متحرك بسته به شرايط وجود دارد كه ميتواند طي اين دوران گذار مشكلاتي همانند جويدن غذا و زيبايي كه در اثر از دست رفتن دندان ايجاد شده را تا حدودي بهبود ببخشد.


مراقبت هاي بعد از جراحي ايمپلنت دندانبعد از انجام ايمپلنت شما ممكن است به استراحت نياز داشته باشيد تا اثر بيحسي كاملا خاتمه يابد، بعد از يك بيحسي موضعي چند ساعت طول ميكشد تا دهان و دندان تان به حالت اول خود برگردد. شما ممكن است به مسكن نياز داشته باشيد تا اثر ناراحتي حاصل از بي حسي را برطرف كند.معمولا بعد از عمل ميتوانيد به خانه برگرديد اما اگر بيهوشي عمومي داشتيد به يك همراه نياز داريد تا شمارا براي رسيدن به خانه همراهي كند و تا ۲۴ ساعت اول بهتر است دوست يا يكي از اشنايان مراقب شما باشد.خيلي مهم است كه در چند روز بعد از ايمپلنت كه به استراحت مي گذرانيد، از غذاهاي نرم استفاده كنيد.

مراقب باشيد تا زماني كه بيحسي كاملا از ناحيه دهانتان برطرف نشده، از غذاها و نوشيدني هاي داغ استفاده نكنيد. در غير اين صورت ممكن است بدون اينكه متوجه شويد خودتان را بسوزانيد.خيلي مهم است كه دهان خود را مثل هميشه با مسواك و نخ دندان تميز نگه داريد. ممكن است براي اينكه تميز كردن راحت تر بين دندانها به مسواك ويژه اي نياز داشته باشيد.راهنما » توصيه هاي كامل بعد از جراحي ايمپلنتدرمان و مراقب از ايمپلنتسوالات كليدي در مورد درمان ايمپلنت دندان :۱. دوره نقاهت درمان چقدر زمان ميبرداگر درد شديدي داريد، ميتوانيد مسكنهاي با دوز بالا مانند پاراستامول يا ايپوبروفن مصرف كنيد.متخصص معالج ممكن است با تجويز آنتي بيوتيك و دهانشويه ضد عفوني كننده براي شما بخواهد تا خطر عفوني شدن آن را كاهش دهد. با وجود اين دلايل علمي زيادي براي اين مسئله وجود ندارد.

در چند ماه پس از انجام عمل بهتر است كه به طور مكرر توسط دندانپزشك معالج خود معاينه شويد تا اطمينان يابيد كه در طول دوره نقاهت مشكل خاصي وجود نداشته باشد.


مدت زمان لازم براي بهبودي با توجه به شرايط دهان و دندانها و همچنين روش درمان دندانپزشك متفاوت است. در اين مدت بهتر است كه دستورالعمل هاي دندانپزشك را مو به مو رعايت كنيد.
بعد از تحويل پروتز هاي نهايي مجموعه ايمپلنت و پروتزها ميتواند عملكرد مشابه دندانهاي طبيعي شما را داشته باشند و و قادر خواهيد بود به طور عادي غذا بخوريد.شما بايد حتما حداقل روزي دو بار از نخ دندان استفاده كنيد و مسواك بزنيد تا از سالم ماندن دندان ها و ايمپلنتها مطمئن شويد و دندانپزشك و متخصص بهداشت خود را به طور منظم ببينيد


اگر پروتز هاي متصل به آن اسيب ديد دندانپزشك شما احتمالا مي تواند آن را تعمير كند در غير اينصورت پروتز تعويض خواهد شد.اگر ايمپلنت شما اسيب ديد ممكن است دندانپزشك بتواند ان را تعمير كند اگر نتواند ان را تعمير كند ميتواند يك ايمپلنت ديگر جايگزين كند
 
۲. خطرات و عوارض ايمپلنت دندانقرار دادن و جراحي مربوط به آن مانند هر فرآيند ديگري خطرات خاص خود را دارد. پيش از انجام جراحي و كارهاي مرتبط به ايمپلنت از دندانپزشك معالج خود بخواهيد كه خطرات كار را به طور كامل برايتان توضيح دهد.


ممكن است پس از انجام عمل دچار عوارض جانبي خفيف و موقتي شويد. اين عوارض جانبي مي تواند شامل تورم و احساس ناخوشايند در اطراف آن باشد. اگر قادر به تحمل درد نبوديد، مي توانيد از مسكن هايي مانند پاراستامول يا ايبوبروفن استفاده كنيد كه داراي دوز بالايي هستند.عوارض جانبي مشكلاتي هستند كه در طي يا بعد از جراحي اتفاق مي افتند. بيشترين عارضه اي كه پس از هر جراحي احتمال وقوع آن مي رود، خونريزي زياد و واكنش به بيحسي يا بيهوشي است. عصبهايي كه به صورت عصب دهي ميكنند، رشته هاي عصبي فك پايين را نيز ساپورت مي كنند. اين رشته هاي عصبي دندانها، لثه و لب پايين شما را تحت پوشش قرار مي دهند.

اگر اين اعصاب آسيب ببينند ممكن است در اين نواحي احساس سوزن سوزن شدن، بيحسي موقت و يا گاهي بيحسي دائمي داشته باشيد.احتمال احساس درد شديد در اين نواحي نيز وجود دارد. عكس هاي راديوگرافي و سي تي اسكن ميتواند به متخصص معالج شما كمك كند كه جايگاه رشته هاي عصبي در استخوان فك را ديده و خطرات احتمالي را به حداقل برساند.در صورتي كه به درستي با استخوان فك ادغام نشود، ممكن است كه ايمپلنت شل شود. اين اتفاق معمولا درد ندارد، اما مشكل بزرگ اين خواهد بود كه ايمپلنت نمي تواند پروتز ها را ساپورت كند. در اين صورت بايد دوباره عمل انجام شود.متخصص معالج شما توصيه مي كند كه به طور منظم ايمپلنت خود را چك كنيد تا از سلامت آن مطمئن شويد.

از عوارض مهم ديگر آن بايد به صدمه ديدن رشته هاي عصبي اشاره كرد.اين اتفاق خيلي نادر است اما ممكن است دندانپزشك در مواردي هنگام ايجاد حفره در استخوان به اعصاب آسيب برساند و به اين ترتيب بيمار دچار بيحسي شود. در اغلب اوقات اين بيحسي پس از چند ماه از بين مي رود. مواردي وجود داشته اند كه بيحسي به صورت دائم باقي مانده است، اما اين موارد بسيار نادرند.۳. مزاياي اين درمان نسبت به درمان هاي ديگرمزاياي مهم اين درمان عبارتند از :


۱. يكي از مزاياي مهم ظاهر بسيار زيبا و طبيعي آنهاست، ايمپلنت ها به دندان هاي طبيعي بسيار شبيه اند و از آنجا كه در استخوان فك محكم مي شوند ماندگاري زيادي دارند.

۲. تاثير گذاري مثبت در گفتار بيمار از ديگر مزيت هاي ديگر آن هستند، دندان هاي لق با حركت در دهان ممكن است موجب كاستن از كيفيت صحبت كردن افراد شود، و به شما اجازه مي دهد با اعتماد به نفس بيشتر و به بهترين شكل با ديگران ارتباط برقرار كنيد.مي توانند اعتماد به نفس شما را بسيار بالاتر ببرند و لبخند زيبا تري براي شما بوجود بياورند.


۳. به اين دليل كه يك عضو ثابت هستند ناراحتي پروتز هاي متحرك را بوجود نمي آورند و جزئي از دهان شما خواهند بود.


۴. پروتز هاي متحرك ميتوانند در هنگام غذا خوردن براي شما ناراحتي هايي ايجاد كنند اما با اين درمان به شما اجازه مي دهد غذاهاي مورد علاقه خودتان را با لذت و بدون درد ميل كنيد


۶. نيازي به استفاده از دندان هاي ديگر ندارند و حتي از آنها پشتيباني مي كنند، از آنجا كه دندان هاي مجاور براي حمايت به كار گرفته نشده اند، بيشتر دندان هاي شما دست نخورده باقي مي ماند


۷. طول عمر آنها بسيار زياد است و سال ها قابل مصرف خواهند بود. با مراقبت خوب، بسياري از آنها يك عمر قابل استفاده خواهند بود.


۸. تنها مزيت پروتز هاي متحرك ، همان قابليت جا به جايي آنهاست، اما ايمپلنت ها با پايه هاي محكم، نه نياز به چسب هاي آلوده دارند و نه آزار دهنده هستند.


هزينه ايمپلنت دنداناين كه هزينه كاشت دندان چقدر است، سوالي است كه تنها با ويزيت پزشك پاسخ داده مي شود. در نتيجه در ابتداي كار پاسخ به اين سوال بسيار پيچيده خواهد بود. دندانپزشك براي پاسخ به اين سوال بايد نياز واقعي بيمار را ارزيابي كند و تنها در اين صورت قادر به براورد هزينه حقيقي خواهد بود. اما بطور كلي بسته به نوع ايمپلنت و كمپاني سازنده از ۳.۵ ميليون تا ۷ ميليون هزينه متغير هست.


اما قيمت بستگي به عوامل بسياري دارد كه از آن جمله مي توان به موارد زير اشاره كرد:
كيفيت، مقدار و محل استخوان: در صورتي كه عرض و ارتفاع استخوان در محلي كه قرار مي گيرد كافي باشد، نيازي به هزينه اضافي نيست اما در صورتي كه استخوان دچار تحليل شده باشد و يا شكل و اندازه آن كافي نباشد نياز به پيوند استخوان خواهد بود. اين مسئله ميتواند هزينه درمان را افزايش دهد.


هزينه درمان


تعداد دندان هاي جايگزين شده و نوع پروتز: روكش، بريج ثابت، و پروتز متحرك مبتني بر ايمپلنت (كه اصطلاحا به نام over denture ناميده ميشود) از مواردي هستند كه ميتوانند براي جايگزيني دندانها ساخته شوند. بسته به اينكه كداميك از اين پروتزها ساخته شود، قيمت آن متفاوت خواهد بود. پروتز متحرك از نوع ثابت كم هزينه تر است.


نوعي كه مناسب خواهد بود: ايمپلنت هاي استاندارد بين ۳ تا ۶ ميلي متر قطر و ۶ تا ۱۴ ميلي متر طول دارند انواعي از ميني ايمپلنت وجود دارند كه حدود ٢ ميلي متر قطر دارند و گاهي اوقات براي جايگزيني دندان بسيار كوچك يا در تركيب با يك گروه براي حمايت از پروتز متحرك مي توانتد مورداستفاده قرار بگيرند.


هر روش درماني با يك جلسه مشاوره رايگان در كلينيك ايمپلنت تهران دكتر مصطفي نژاد شروع مي‌شود. در اين جلسه مشاوره، متخصصان ما يك برنامه درماني سفارشي با توجه به شرايطتان براي شما طراحي مي‌كنند و به اين ترتيب شما مي‌توانيد از هزينه و قيمتبه طور دقيق آگاه شويد.كاربردهاي ايمپلنت براي درمان مشكلات دندان كاربرد اوليه اين درمان جايگزيني دندان طبيعي استتكيه گاه دندان هاي مصنوعي : در برخي از موارد، كاشت دندان براي كمك به انجام يك فرآيند يا روش ديگر نيز استفاده مي شود. به دليل ثبات و استحكام آنها، از آنها به عنوان تكيه گاه براي دندان هاي مصنوعي نيز استفاده مي شود.

جايگزيني همه دندان ها : براي بيماراني كه همه دندان هايشان را به دليل پوسيدگي يا بيماري لثه از دست داده اند، راه هايي وجود دارد كه پروتز راحت و باثباتي را با به كارگيري حداقل تعداد استفاده كنند. از جمله اين راه ها مي توان به تكنيك “All-On-4” اشاره كرد كه توسط كمپاني سازنده آن نوبل بيوكر (Nobel Biocare) نام گذاري شده است. اين تكنيك نامش را از اين ايده گرفته است كه تنها چهار ايمپلنت براي نگهداري همه دندان ها در فك بالا يا فك پايين كافيست.

ميني ايمپلنت در ارتودنسي: علاوه بر اين، در درمان هاي ارتودنسي، مي توانند به عنوان انكوريج (نقطه اتكا جهت اعمال نيرو به دندانها) موقت عمل كرده تا به جابجايي دندان به جايگاه دلخواه كمك كنند. اين ميني ايمپلنت ها كه كوچك هستند، براي كمك به جابجايي دندانها به استخوان آرواره متصل مي شوند و پس از آنكه درمان به نتيجه رسيد، از فك خارج مي شوند.

ميني ايمپلنت براي ارتودنسيدر اين شيوه ايمپلنت ها به طور استراتژيك در مناطقي قرار مي گيرند كه استخوان استحكام كافي داشته باشد. پس از آن پروتز دندان كوچكي به آن پيچ مي شود. تكنيك “All-On-4” جايگزين دندان مستحكم (غير متحرك) را براي فرد به وجود مي آورد كه در مقايسه با جايگزين هاي قديمي (دندان هاي مصنوعي متحرك)، احساسي همانند دندان طبيعي مي دهد. بدون شك، اين درمان در دندانپزشكي سبب شده است كه گزينه هاي درماني بيشتري براي جايگزين كردن يك يا چند دندان از دست رفته وجود داشته باشد كه استحكام بيشتري در طول زمان دارند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.