پر كردن دندان

اين وبلاگ سعي داره با معرفي برندهاي برتر دندانپزشكي و شركت وارد ككننده مواد دندانپزشكي و ارائه خدمات با ارز دولتي رو معرفي كنه

پر كردن دندان

پوسيدگي دندان يك بيماري است كه بايد به موقع بهان رسيدگي شود وگرنه همه دندان ها را تحت تاثير قرار مي دهد.

فرآيند پوسيدگي با خارج كردن بخش پوسيده دندان و پر كردن آن متوقف مي شود. در مواقعي كه پوسيدگي وسيع باشد، به طور موقت دندان پر مي شود تا حساسيت دندان نسبت به درمان مشاهده شود.
نوع ماده اي كه براي پر كردن استفاده مي شود؛ به محل و نوع دندان بستگي دارد. دندان هاي آسياي بزرگ بيشترين عمل را انجام مي دهند و فشار زيادي را در جويدن متحمل مي شوند بنابراين نسبت به دندان هاي جلويي به ماده با دوام تري نياز دارند. مواد پركننده براي دندان هاي جلويي بايد به رنگ دندان باشد.

كدام نوع پر كردن بهتر است؟

تشخيص مناسب ترين پركردگي براي هر فرد به عهده دندان پزشك بوده و به عوامل متفاوتي بستگي دارد مانند: وسعت پوسيدگي دندان، داشتن آلرژي به مواد مختلف، موقعيت دندان پوسيده و همينطور قيمت انواع پركردگي. 

انواع روش هاي پر كردن دندان

  • پر كردن دندان با كامپوزيت

هم رنگ بودن مواد پركننده كامپوزيت با رنگ دندان و مشخص نبودن دندان پرشده يكي از دلايل محبوبيت فراوان آن است. مواد كامپوزيت اگرچه قيمت بالايي ندارند ولي معمولا پس از 5 سال نياز به تعويض دارند، همچنين اين مواد مانند مواد فلزي با دوام نيستند .كامپوزيت نسبت به امالگام گرانتر و در مقابل طلا بسيار ارزان تر است.

  • استفاده از آمالگام

آمالگام دنداني (Dental Amalgam) ماده‌اي غير همرنگ (نقره‌اي يا سياه) است. تركيبات پودر آمالگام عمدتاً شامل نقره، قلع و مس مي‌باشد كه با نسبت مشخصي با فلز جيوه تركيب شده و نهايتاً توده‌اي فرم‌پذير و براق را جهت ترميم دندان فراهم مي‌سازد.
شركت‌هاي مختلفِ توليدكنندهٔ آمالگام دنداني، درصدهاي مختلفي از نقره، قلع و مس را در محصولات خود به كار مي‌برند كه بيشترين آن نقره است. آمالگام براي پر كردن دندان‌هاي بزرگ به كار برده مي شود و استحكام بالايي دارد.

  • پر كردن دندان با ليزر

در واقع اين كامپوزيت ها خميري شكل هستند دندانپزشك آنها را به راحتي روي دندان در حفره تراش خورده شده قرار مي دهد. و در ادامه با استفاده از نور آنرا پليمريزه و به حالت سفت و سخت در مي آورد. نوري كه از آن براي سخت شدن كامپوزيت ها استفاده مي شود، طيف آبي نور مرئي است. پس برخلاف تفكر عامه مردم مبني بر اينكه ليزر دندان را پر مي كند، اين نور همان نور مرئي است كه قدرت نفوذ به حدود 2 ميليمتر از كامپوزيت را دارا مي باشد و پر كردن دندان به وسيله ليزر يك شايعه بيش نيست

  • پر كردن دندان به وسيله طلا

پركردن با طلا كه در قديم بسيار شايع بود و از ورقه هاي بسيار نازك طلا (گلد فويل) براي ترميم حفره دندان استفاده ميشود ولي امروزه بخاطر قيمت بالاي طلا و وجود مواد جايگزين استفاده از طلا بسيار كم شده. ديگري ترميمهاي غير مستقيم است كه در لابراتوار ساخته ميشوند و هم هزينه بيشتر و هم زمان بيشتري نياز دارند.

  • سراميك

جنس مواد سراميكي اغلب پرسلن است ، مواد سراميكي زيبا و بادوام هستند ،اما به علتي كه ممكن است بعد از مدتي ناهموار شود، بر روي آنها يك پوشش قرار ميدهند.

  • رزين

كودكان نيز دچار پوسيدگي دندان مي شوند و بايد مانند بزرگسالان آن ها را پر كنند.

معمولا از رزين يا گلس اينومر براي دندان هاي موقت يا شيري و همچنين پوسيدگي هاي كوچك استفاده مي شود زيرا اين پركردگي ها بسيار ظريف بوده و به سرعت فرسوده مي شوند. اين پركردگي ها روي دندان هايي انجام مي شود كه هنگام جويدن فشار زيادي را تحمل نمي كنند.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.